Artykuł sponsorowany
Jakie są rodzaje baterii trakcyjnych?
Baterie trakcyjne odgrywają kluczową rolę w nowoczesnym transporcie, szczególnie w przypadku pojazdów elektrycznych i hybrydowych. Ich głównym zadaniem jest magazynowanie energii, która jest następnie wykorzystywana do napędzania silników elektrycznych. W związku z tym, coraz więcej osób zastanawia się, jakie są rodzaje baterii trakcyjnych i które z nich są najlepsze dla ich potrzeb. W tym artykule przedstawimy cztery rodzaje baterii trakcyjnych oraz ich zalety i wady.
Jak działają baterie trakcyjne ołowiano-kwasowe?
Baterie trakcyjne ołowiano-kwasowe to najstarszy i najbardziej rozpowszechniony typ baterii stosowany w pojazdach elektrycznych. Są one skonstruowane z płytek ołowianych zanurzonych w kwasie siarkowym, który pełni rolę elektrolitu. Baterie te charakteryzują się prostą budową, niskim kosztem produkcji oraz stosunkowo dużą pojemnością. Wadami tego typu baterii są natomiast duża masa, niska gęstość energetyczna oraz ograniczona żywotność. Ponadto, baterie ołowiano-kwasowe wymagają regularnej konserwacji oraz uzupełniania elektrolitu.
Baterie trakcyjne litowo-jonowe to obecnie najbardziej zaawansowany technologicznie rodzaj baterii trakcyjnych. Ich konstrukcja opiera się na wykorzystaniu jonów litu jako nośnika ładunku, co pozwala na osiągnięcie znacznie większej gęstości energetycznej w porównaniu z bateriami ołowiano-kwasowymi. Baterie litowo-jonowe charakteryzują się wysoką wydajnością, długą żywotnością oraz brakiem konieczności konserwacji. Wadą tego typu baterii jest jednak ich stosunkowo wysoka cena oraz wrażliwość na uszkodzenia termiczne i mechaniczne.
Jakie są zalety i wady baterii trakcyjnych niklowo-kadmowych?
Baterie trakcyjne niklowo-kadmowych to kolejny popularny rodzaj baterii stosowany w pojazdach elektrycznych. Są one zbudowane z płytek niklowych i kadmowych, które są oddzielone przez separator nasączony elektrolitem. Baterie te charakteryzują się wysoką wydajnością, dużą liczbą cykli ładowania oraz odpornością na działanie niskich temperatur. Wadami baterii niklowo-kadmowych są natomiast stosunkowo duża masa, niska gęstość energetyczna oraz obecność kadmium, który jest szkodliwym dla środowiska metalem ciężkim.